21-22 листопада у Мінську відбулася міжнародна конференція на тему: «Богословська освіта в Білорусі та країнах Європи в контексті дотримання свободи віросповідання», на якій, зокрема, доповідав завідувач кафедри богослов’я Філософсько-богословського факультету УКУ Віктор Жуковський. Він поділився досвідом України у реагуванні на виклики, що стоять перед вищою богословською освітою, та наголошував на необхідності цілісності і комплексності богословської освіти, у якому три компоненти – духовність, наука та служіння – ідуть пліч-о-пліч.
Перша сесія була присвячена проблемам і перспективам розвитку богословської освіти у країнах Європи. Лачезар Попов, представник організації «Адвокати Європи» з Болгарії, розповів про досвід своєї країни у справі богословської освіти. Український науковець Сергій Головащенко говорив про богослов’я з перспективи релігієзнавства. Знати цю перспективу важливо з того огляду, що у країнах колишнього соціалістичного табору релігієзнавство переважно викладається з атеїстичної точки зору, без належної оцінки того, що собою становить богослов’я як таке. Дуже цікавою та оригінальною була доповідь Ніколаоса Аспруліса, доцента Академії богословської освіти м. Волос (Греція), на тему «Богословська освіта у Греції і виклики, які ставить перед нею діяльність Академії м. Волос: необхідність парадигмальних змін».
На другій сесії виступали білоруси – історик Раїса Зянюк та експерт з церковно-правових питань Андрєй Зноско, а також Александр Вашкевич з Литви, які говорили саме про правовий статус богословських навчальних закладів.
Наступна когорта доповідей стосувалася католицьких університетів і підготовки богословських кадрів у східноєвропейській перспективі. Саме на ній Віктор Жуковський доповів про внутрішні принципи, що лежать в основі місії, цілей та завдань УКУ. Наталія Кутузова з Білорусі представила особливості католицької освіти у Словаччині, а Олег Брескій, юрист із Литви, представив моделі викладання канонічного права у Східній Європі.
Нарешті, експерти з Білорусі (Сергєй Поднюк, Ярослав В’язовский, Павєл Осєненко, Наталя Васілєвіч) розповіли про конфесійні особливості вищої богословської освіти саме у їхній країні. Про досвід співпраці між конфесійним закладом та педагогічним вузом у рамках богословської освіти у Литві доповів Сергеюс Нейфах. Закінчилася конференція Круглим столом та дискусією.
Варто підкреслити головні ідеї доповіді Віктора Жуковського. За його словами, богослов’я – це концептуальна вербалізація живого містичного досвіду Церкви, що виражена у троїчній програмі переображення світу: жити благодатним досвідом молитовно-сакраментального життя Церкви, концептуально виражати цей досвід завдяки академічно-науковому осмисленню, і проявляти цей досвід у суспільно-просвітницькій діяльності, даючи християнські відповіді на суспільні виклики сучасності через різні форми соціального служіння.
Дуже важливо втримати у гармонії ці три компоненти, не звести навчально-виховний процес лише до одного із них. Нехтування взаємозв’язком усіх трьох компонентів призводить не тільки до невиконання навчально-виховних завдань закладу, але і може стати причиною кризи місії закладу, а навіть його закриття. У своїй презентації «системи координат» богословської освіти в УКУ Віктор Жуковський продемонстрував, як протягом останніх двадцяти років УКУ намагається зберегти цю цілісну, інтегральну модель богослов’я, коли правило віри Церкви (догматичний досвід) прагне до вираження у слові (академічне богослов’я) та ділі (практичне богослов’я, соціальне служіння). Від того, як студент богослов’я може поєднати ці речі, залежить те, наскільки він у майбутньому зможе долучитися духовного пробудження Церкви і суспільства, зауважив Віктор Жуковський.
|